تبدیل عکس های قدیمی سیاه و سفید به عکس های رنگی در فتوشاپ
       پورتال تخصصی برترین های آی تی
تاریخ : سه شنبه 24 / 11 / 1389
نویسنده : حامد.ح

آیا تاکنون تمایل داشته اید که به عکس های قدیمی و تاریخی­تان رنگ اضافه کنید؟ تعدادی از عکس های قدیمی­تان را بیرون بیاورید و ببینید که در این مقاله ساده فتوشاپ چگونه رنگ می تواند به سرعت به هر عکس سیاه و سفید اضافه شود.

با وجودی که بسیاری از افراد وسواسی ظاهر عکس های سیاه و سفیدِ رنگ آمیزی شده را دوست ندارند، اما  تواناییِ اضافه نمودن رنگ به تصاویر سیاه و سفید به همان اندازه که ساده است ضروری نیز می باشد. برای اینکه ببینید این عمل چگونه به سادگی امکان پذیر است این مطلب را مطالعه کنید.

شروع کار با استفاده از تصاویر Grayscale (خاکستری)

نگران عنوانِ به کار برده شده نباشید زیرا تصویری که سیاه و سفید است الزاما این معنی را نمی دهد که Grayscale  (خاکستری) نیز می باشد! وقتی تصویرتان در فتوشاپ باز شد اولین وظیفه ما بررسی Color Mode (حالت رنگ) می باشد.

برای قرار دادن تصویرتان در حالت RGB به این مسیر بروید: Image > Mode > RGB color. اگر تصویر شما در حالت Grayscale یا دیگر سبک های رنگ باشد، فتوشاپ آنرا برای شما به RGB تبدیل خواهد کرد. پس از اتمام این عمل، شما آماده خواهید بود که به تصویرتان رنگ را اضافه نمایید.

استفاده از Blending Modes (سبک های ترکیبی) برای اضافه نمودن رنگ

یکی از ساده ترین روش های اضافه کردن رنگ به یک تصویر سیاه و سفید استفاده از سبک های ترکیبی می باشد. ما در اینجا علاوه بر ایجاد یک دوجین از لایه­ها با استفاده از حالات ترکیبی منحصر به فرد، یک گروهِ لایه­ی منفرد را نیز با استفاده از سبکی ترکیبی ایجاد خواهیم کرد. این ها کارهایی هستند که می بایست انجام دهید:

  • برای ایجاد یک لایه جدید دکمه های  را همزمان فشار دهید.
  • درون لایه جدیدی که انتخابش کرده اید، دکمه های  را برای گروه کردن لایه جدیدتان فشار دهید.
  • همان گونه که در تصویر بالا نشان داده شده، گروهِ لایه­ی جدیدتان را انتخاب کرده و Blending Mode آن را در حالت “Color” قرار دهید.

در زبانه پایین بازشویی که دقیقا در زیر قسمت فوقانی پانل “Layers ” قرار دارد می توانیدBlending Modes  را بیابید.

وقتی گروه­تان بر روی حالت ترکیبیِ ” Color” تنظیم شد، لایه­تان را مجددا انتخاب کنید و بیایید چند روش را برای اضافه کردن رنگ به تصویرمان بررسی کنیم.

روش هایی برای اضافه نمودن رنگ ها به تصاویرتان بدون رنگ کردن

اکنون می توانید به هر لایه ای که در گروه جدیدتان ایجاد کرده اید، رنگ اضافه کنید. سوآل اینست، چگونه؟ هر روشی که برای اضافه کردن رنگ برگزینید به نوبه خود، روشی است که کار خواهد کرد. بیایید با یک روش غیرمعمول اما در عین حال ساده و سریعتر شروع کنیم. در این روش از  Lasso Tool (ابزار کمند) و حتی Pen Tool (ابزار قلم) هم استفاده می کنیم. اگر فکر می کنید که با این روش احساس راحتی می کنید بدانید که استاد هستید!

در اینجا تقریبا هر دو ابزار “کمند” و “قلم” کار یکسانی را انجام می دهند. با این ابزار خواهید توانست اشکال را طراحی و ترسیم کرده و سپس آنها را با استفاده از Bucket Fill پر نمایید. در روش دیگر به Edit > Fill رفته و از رنگ پیش زمینه­تان استفاده کنید. با وجودی که این روش نتایج بسیار دقیقی ارائه نمی کند، اما در عین حال سریع ترین روش در این زمینه می باشد. اگر تمایل دارید که کنترل و آزادی عمل بیشتری داشته باشید، برای دیدن روش “نقاشی” با استفاده از Photoshop Brush tool (ابزار براش فتوشاپ) ادامه مقاله را پیگیری کنید.

استفاده از Brush Tool برای رنگ آمیزی تصاویر فتوشاپ

اگر اکنون در نقطه مورد نظر قرار ندارید، مجددا به همان گروهی که حالت ترکیبی آن را بر روی “Color ” تنظیم کرده بودید برگردید. به لایه خالی­ای که در آن جا ایجاد کرده اید بروید و از نوار ابزارتان گزینه  Brush Tool را انتخاب کنید.

برای انتخاب ابزار براش دکمه  را بفشارید و در ادامه به منظور آوردنِ منوی زمینه­ای ابزار قلم بر روی تصویرتان راست­کلیک کنید. همان گونه که در تصویر بالا هم مشاهده می کنید گزینه “Soft Round ” را انتخاب کنید.

برای دسترسی به پنجره Color Picker، در نوار ابزارتان(تصویر بالا،‌سمت چپ) بر روی ناحیه Foreground Color (رنگ پیش زمینه) کلیک کنید. توجه کنید که وقتی تصاویرتان رنگ آمیزی می شوند رنگ های به کار رفته در آن ها به طور قابل ملاحظه ای درخشان خواهند بود.

به سادگی موس را بر روی آن قسمت هایی از تصویرتان که می خواهید به آن رنگ مشخص دربیاید ببرید. تا آنجا که امکان دارد دقیق باشید اما نگران نباشید، به هنگام نیاز می توانید از “ابزار پاک­کن” استفاده کنید.

ممکن است دریابید که تار بودن رنگ­تان باعث می شود تصویرتان به شکلی زننده به نظر برسد. نگران نباشید، می تواند به طرق مختلفی رنگ­تان را تعدیل نمایید.

همان گونه که در تصویر بالا نشان داده شده، کاهش کدری لایه های شما می تواند شدت رنگ هایتان را کاهش داده و آن ها را بسیار طبیعی تر بنمایاند.

زمانی که می خواهید رنگ های جدیدی اضافه کنید، کلید های ترکیبی  را برای اضافه کردن لایه های جدید بفشارید. نگه داشتن لایه ها به طور جدا از هم به شما کنترل بیشتری را در کارتان می دهد. و از آن جایی که همه آن ها در گروهی مشابه قرار دارند در نتیجه حالت ترکیبی همه آن ها شبیه به هم و ” Color” خواهد بود.

در صورت نیاز از ابزار زوم استفاده کنید. کوچک ترین جزئیات همچون رنگ درستِ آبی چشم ها به راستی که می تواند یک عکس رنگ آمیزی شده را به زندگی بازگرداند!

بهبود رنگ های تُند و زننده به وسیله ابزارHue/Saturation

در اینجا نحوه تنظیم کردن و ادامه رنگ آمیزی شرح داده شده است.

نمونه رنگی که می خواهید آنرا به منظور بهتر کردن تصویرتان تغییرش دهید را بیابید و در صورت لزوم آن را با توجه به تصویر بالا بسازید.

برای ظاهر کردن ابزار Hue/Saturation کلید ترکیبی  را بفشارید.

مقادیر Hue (ته رنگ)،Saturation (اشباع بودن) و Lightness (روشنایی) را به صورتی که رنگ ایجاد شده مناسب تصویرتان باشد، تنظیم کنید. همان گونه که در بالا می بینید رنگ قرمز تُند به رنگ قهوه ای مایل به قرمز که بسیار مناسب تر نیز می باشد تبدیل شده است.

برای پنهان کردن همه لایه ها به جز لایه فعال، کلید Alt را فشرده و همزمان بر روی  که کنار لایه فعالتان واقع شده- کلیک نمایید. سپس دکمه  را برای انتخاب ابزار Eyedropper (قطره چکان) فشار دهید. برای برگزیدن رنگ تغییر یافته به عنوان رنگ پیش زمینه­تان یکبار بر روی سطحی که رنگ آمیزی کرده اید کلیک کنید.

کلیک مجدد بر روی Alt و  مجددا همه لایه ها را بر می گرداند. کلید میانبر  به شما این امکان را خواهد داد که “ابزار قلم” را بازگردانده و نیز اجازه می دهد که به حالت رنگ آمیزی نرمال برگردید. هنگامی که می خواهید تعداد و مقدار زیادی رنگ را در تصویرتان بگنجانید می بایست تا حد ممکن جزئیاتِ این عمل را با دقت انجام دهید.

اکنون و با صرف کم ترین زمان و انرژی، تصویری سیاه و سفید داریم که لبریز از رنگ های غنی می باشد. کار کردن با “ابزار قلم” احتمالا بهترین روش برای دست یابی به نتایجی عالی در رنگ آمیزی عکس های سیاه و سفید می باشد.

[توضیح: عکسی که در این ترجمه بر روی آن کار شده متعلق به توماس ادیسون می باشد!]

منبع :  http://www.gooyait.com



|
امتیاز مطلب : 72
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
موضوعات مرتبط: آموزش , فتوشاپ , گرافیک , ,
برچسب‌ها: Colorize Black and White image , photoshop , ترفندهاي فتوشاپ , رنگ آميزي عكسهاي سياه و سفيد , فتوشاپ , تبدیل عکسهای سیاه و سفید به رنگی , سیاه , سفید , رنگی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
این وبلاگ روزانه جدیدترین مطالب را از برترین سایتها و وبلاگهای فارسی زبان که در زمینه آی تی و موضوعات مرتبط با آن فعالیت میکنند را دریافت کرده و منتشر می کند .